Els espais de color

Un espai de color és un rang de colors definit. En general un espai de color el defineix un nombre de vectors (per exemple, l'espai de color RGB tindrà tres vectors: Vermell, Verd i Blau). Hi ha quatre tipus d'espais de color:
  • Espais d'una dimensió: Escala de grisos. 
  • Espais de dues dimensions: Subespai rg, subespai xy, etc. 
  • Espais de tres dimensions: Espai RGB, HSV, YIQ etc. 
  • Espais de quatre dimensions: Espai CMYK.
Els espais de colors més utilitzats són els de tres dimensions, seguits dels de quatre. En l'àmbit informàtic trobem dos tipus de normes que van ser creades per aproximar-se el màxim a l'espectre de color que l'ull humà és capaç de captar i percebre, que és major del que ens pot donar qualsevol pantalla. Aquestes dues normes són SRGB i Adobe RGB.
  • SRGB va ser creat per les empreses Hewlett Packard (HP) i Microsoft pensant en les fotografies que es visualitzen per internet, ja que assumeix una mitjana de l'espectre de color que solen reconèixer les pantalles. 
  • AdobeRGB va ser creat i és indicat per l'edició de fotografies i imatges d'alta qualitat i per la seva futura conversió a CMYK, així doncs aquest model és el més apropiat per gestionar fotografies que seran impreses.

L'espai de color RGB 
Els seus tres colors (Vermell, Verd i Blau) van ser escollits perquè cada un correspon a cada tipus de con sensitiu al color de l'ull humà (65% sensibles al vermell, 33% sensibles al verd i 2% sensibles al blau) (Fig 6). Amb la combinació d'aquests tres colors es poden reproduir molts dels colors que pot percebre l'ull humà. Els tres colors mesclats a màxima intensitat creen el blanc (Fig. 6).
Figura 6: l'espai de color RGB

Un espai derivat del RGB és l'espai RGBA, que afegeix el canal alpha (transparència) a l'espai RBG original, passant a ser un espai de quatre dimensions. 

L'espai de color CMY 
El formen els colors Cian, Magenta i Groc (Fig. 7).
Figura 7: l'espai de color CMY
La mescla de tots tres colors secundaris genera un color negre no tant dens com el
negre pur, per això se li afegeix el canal K (Key) i passa a anomenar-se CMYK. Aquest espai de color és utilitzat en impressores que avui en dia fan servir quatre cartutxos de tinta, d'entre ells el de tinta negra, per aconseguir un major contrast. No obstant això, el color que una persona veu en una pantalla d'ordinador és diferent al d'una impressora, ja que els models RGB i CMY són diferents. El color en RGB es crea mitjançant la reflexió o emissió de llum, mentre que el CMY es crea per l'absorció d'aquesta.

L'espai de color HSV 
L'espai de color HSV normalment es representa mitjançant un con. Presenta tres eixos: la tonalitat (Hue), la saturació (Saturation) i el valor (Value). 
  • Tonalitat: Es representa amb angles, els valors dels quals van del 0 al 360º. Cada valor correspon a un color (per exemple: 0 és vermell, 60 és groc i 120 és verd). 
  • Saturació: Es refereix a la quantitat de color o la puresa d'aquest. Es representa com la distància a l'eix blanc-negre (més mesclat amb blanc o més mesclat amb negre). A més baixa saturació d'un color, més alta tonalitat grisenca hi haurà i més decolorat es veurà. 
  • Valor: La intensitat de llum d'un color (quantitat de blanc o de negre). Els seus valors van del 0 al 100, sent el color negre el 0.

Figura 8: con de l'espai de color HSV

Figura 9: eixos de l'espai de color HSV