La il·lustració digital

La il·lustració digital és el treball d'il·lustració gràfica que ha sigut creat utilitzant tecnologies informàtiques. Per fer-ho, l'il·lustrador utilitza ordinadors o altres dispositius electrònics amb eines que li permeten dibuixar com ara ratolins, llapis òptics, tauletes gràfiques o pantalles tàctils, a més de programes (o software) adequats que li permeten crear una imatge que es guarda en un dispositiu digital d'emmagatzematge. No consisteix en corregir o digitalitzar una imatge sinó de crear-ne una des de zero (en tot cas agafant un esbós com a punt de partida).
Avui en dia les coses digitals s'han tornat quelcom d'allò més natural, formant part de l'art com a nou llenguatge d'expressió. La tecnologia digital ha obert noves possibilitats a l'artista adaptant-les com a punt de partida per crear les seves obres.
La il·lustració digital s'utilitza per quasi tots els aspectes de disseny gràfic. Des del disseny de web i software fins a samarretes, cartells i anuncis. Tot i això, a vegades també s'acostuma a barrejar-se amb tècniques tradicionals, sobre tot en en llibres i còmics. També trobem il·lustracions 3D, renderitzant un esbós previ, il·lustració en 2D i renderitzat en 3D.
La manipulació d'imatges també es troba dins del món de la il·lustració, ja que combinen fotografies amb il·lustració sobre tot vectorial.

Eines per a la il·lustració digital
  • Tauletes gràfiques: Els ratolins no són gaire precisos pel dibuix, per tant la tauleta gràfica és una eina ideal a l'hora de crear il·lustració digital ja que permet realitzar un traç més natural, simulant el de la mà humana. A més de la facilitat del traç, la tauleta consta de sensors de pressió, cosa que permet una varietat del traç que va de fi a ampli. Amb les noves tecnologies fins i tot s'ha arribat a crear un llapis capaç de dibuixar sobre un paper qualsevol i enviar la imatge mitjançant un petit dispositiu directament al nostre ordinador per a la seva edició digital.
  • Programes més utilitzats: Els principals programes que treballen amb mapes de bits són: Adobe Photoshop, Corel Photo-Paint, Macromedia xRes o Microsoft PhotoDraw, entre altes. També disposem de progranes que treballen amb vectors com CorelDRAW, Adobe Illustrator, Xara Xtreme, Adobe Fireworks o SK1. Tot i així, els programes més utilitzats entre la comunitat d'il·lustradors actualment són Paint Tool Sai, Adobe Photoshop i Clip Studio Paint. 
  • Tipus de software: Existeixen dos tipus d'eines digitals: 
    • Mapes de bits: El contingut s'emmagatzema digitalment en files i columnes fixes de píxels, que es poden crear en capes separades per facilitar l'aïllament i la manipulació de diferents parts de la imatge. Una imatge de mapa de bits conté informació sobre el to de cada píxel (color), l llum (brillantor) i saturació (intensitat del color). S'utilitzen en gran mesura en el retoc fotogràfic. 
    • Vectors: Al contrari del mapa de bits, no treballa amb píxels, pel que solen crear línies precises, formes i patrons amb vores ben definides i son excel·lents per treballar amb construccions complexes com mapes i tipografia. 

Característiques de la il·lustració digital 

Figura 39: Il·lustració digital de Loish
Es normal treballar tant tradicionalment com en digital a l'ordinador, el que ha facilitat molt els treballs d'il·lustració i disseny gràfic. És possible poder començar un esbós a llapis o tinta i acabar-lo a l'ordinador, i viceversa (Fig. 39).
Coses que abans requerien molta més feina i més elaboració, ara són feines més simples i ràpides. Tot i així, també té alguns inconvenients: 
  • AVANTATGES: 
    • Copiar una imatge és molt senzill. 
    • Aplicar color i filtres que alteren la imatge són feines més senzilles i ràpides, sense destruir l'original. 
    • Els efectes fotogràfics o visuals s'apliquen instantàniament i de forma reversible.
    • Hi ha més opció a la improvisació i experimentació.
    • Sempre es poden corregir «errors» i fer proves. 
  • INCONVENIENTS: 
    • Sempre es necessita electricitat per il·lustrar digitalment.
    • Les eines per fer-ho solen ser cares.
    • Molta estona davant la pantalla cansa la vista.
    • S'ha d'estar pendent de guardar el projecte per no perdre el que s'ha fet.
Abans s'havia d'invertir molt més temps en la creació d'un producte definitiu. Però avui en dia és més possible el provar altres alternatives, ja que no es perd temps en fases com pintar o tipografia. 

La il·lustració en 3D 

El 3D és una eina amb la que es pot representar la realitat, modificar-la, reinventar-la o imaginar una de nova amb tres dimensions (Fig. 40). Aquesta mal·leabilitat és la que la fa atractiva a aquesta tecnologia i als seus resultats:
  • Permet explicar des d'una història fins a un fet històric.
  • Permet ensenyar des de l'interior d'un pis el funcionament d'una màquina.
  • Permet realitzar productes de ficció.
Altres possibilitats que permet el 3D:
  • Animació
  • Creació de personatges
  • Animació arquitectònica
  • Efectes especials
  • etc
    Figura 40: Exemple d'il·lustració 3D